Tuesday, October 23, 2012

Ctrl.Alt.Country E-zine

PATRICK CROWSON “A Mile Past The Dead End” (Hop Hollow Music) (3,5****) Moet je dit nu alt. country noemen, alternatieve folk of toch maar gewoon Lo-Fi? Ik zou het bij God niet weten… Maar wat ik ondertussen wel weet, is dat deze Crowson een verdomd goede songwriter is. Eentje die duidelijk opvalt in het nog alle dagen flink uitdijende peloton gevuld met “zingende auteurs”. Nochtans brengt hij zijn liedjes veelal zo goed als spiernaakt. De eigen stem en een akoestische gitaar volstaan dan. En als er toch al eens wat hulp van buitenaf mag komen, dan is die steeds weer van Josh “J.” Allen. Die tekende niet enkel voor de productie van “A Mile Past The Dead End”, maar leverde ook wat gezongen bijstand en occasioneel bijdragen op onder meer gitaar, harmonica, ukelele en orgel. Meermaals dwaalden mijn gedachten bij het beluisteren van de elf hier door Crowson gebrachte liedjes af richting de vroege Dylan en de late Van Zandt. En af en toe ook wel eens tot bij Will Oldham of Grant-Lee Phillips. Maar die namen mogen dan wel enkel dienen als referentiepunten, want deze Crowson is wel degelijk een “original”. Zijn vaak tergend langzame en niet zelden ook erg lange liedjes lijken me vooral dienst te doen als vehikels voor zijn buitengewoon knappe teksten. Die komen door ’s mans aanpak alleszins in het absolute middelpunt van de belangstelling te staan. En ook het feit dat hij ze met z’n zwaar melancholische stem meer declameert dan zingt, draagt daar nog toe bij. Die modus operandi maakt, dat je als luisteraar zo goed als voortdurend aan z’n lippen blijft hangen. Het houdt je als het ware bij de les! En dat is nodig ook, want Crowsons teksten vergen een serieuze luisterinspanning van een mens. Een bepaald veeleisend klein juweeltje, zeg maar… Patrick Crowson, CD Baby
www.ctrlaltcountry.be/Pagina1.htm PATRICK Crowson "A Mile Past The Dead End" (Hops Hollow Music) (3.5 ****) Should you do this alt. country name, alternative folk or maybe just Lo-Fi? I would to God do not know ... But what I do know now is that this Crowson a damn good songwriter. One that stands out clearly in the still considerably expanding every day pack filled with singing "authors". However he brings his songs usually as good as naked. The voice and an acoustic guitar than suffice. And if there is already something outside help may come, then that continually of Josh "J." Allen. Which drew not only for the production of "A Mile Past The Dead End", but also contributed some vocals and occasional assistance contributions include guitar, harmonica, ukulele and organ. Several times my thoughts wandered while listening to the eleven songs here Crowson put off towards the early Dylan and the late Van Zandt. And occasionally also called up by Will Oldham or Grant-Lee Phillips. But those names may or merely serve as reference, because this Crowson is indeed an "original". Are often painfully slow and often very long songs seem to me mainly to serve as vehicles for his extremely clever lyrics. That come through the man's approach at least in the absolute center of attention. And also the fact that he did with his heavy melancholic voice recites more than sings, still contributes to this. That modus operandi is that the listener almost constantly on his lips stuck. It keeps you as it were on the ball! And that is necessary, because Crow Sons texts require a serious listening effort of a man. A certain demanding little gem, say ... Patrick Crowson , CD Baby

No comments:

Post a Comment